Przejdź do głównej treści strony

Dzień z Kulturą Chińską

Dzień z kuturą chińską w Instytucie Konfucjusza

 

 

WARSZTATY:

10:00-11:30 - Warsztaty chińskich rozmaitości dla dzieci (Sala Malinowa): Temat przewodni: Znaki chińskiego zodiaku Stoiska:

- Szczur i Bawół: nauka jedzenia pałeczkami,

- Tygrys: nauka chińskiego,

- Królik: warsztaty chińskich wycinanek,

- Smok: nauka pisania znaków,

- Wąż i Koń: warsztaty chińskich węzełków,

- Owca, Małpa i Kogut: nauka piosenki o zodiaku,

- Pies: loteria z nagrodami,

- Świnia: chińskie kolorowanki i wyklejanki.

12:00-17:00 - Warsztaty chińskich rozmaitości dla dorosłych i młodzieży (Sala nr 7)

 

WYKŁADY:

Miejsce: Sala Malinowa (I piętro)

 

12:00-12:50 - dr hab. Anna Wójcik - Chińskie ogrody - w przestrzeni między człowiekiem a przyrodą

Opowieść o tym, jak artyści tworzyli w wielkich chińskich miastach średniowiecznego świata ogrody, w których kultura i natura pozwalały im na chwilę uciec od codziennych obowiązków, zapomnieć o wszystkich trudnych sprawach i zgubić się w przyrodzie, by poczuć się jak na beztroskiej górskiej wycieczce.

Anna I. Wójcik, filozofka, doktor habilitowany nauk humanistycznych, pracuje w Zakładzie Filozofii Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Prowadzi prace badawcze dotyczące filozofii chińskiej - ze szczególnym uwzględnieniem filozofii sztuki i metod myślenia - oraz filozofii ogrodu i zagadnień związanych z relacją natury i kultury w myśli zachodniej, w kręgu kultury konfucjańskiej i w buddyzmie.

 

13:00-13:50 - Ewa Chmielowska - Czarne na czerwonym. Kaligrafia na Chiński Nowy Rok

Podczas wykładu dowiemy co nieco o historii pisma chińskiego, kaligrafii jako sztuce, oraz o szczególnej funkcji kaligrafii związanej ze Świętem Wiosny.

Ewa Chmielowska, lektorka języka chińskiego, nauczycielka chińskiej kaligrafii. Współpracuje z Instytutem Konfucjusza od samego początku jego istnienia. Doktorantka UJ, zajmująca się antropologią fizyczną. Dwukrotnie przebywała na stypendiach Tajwanie, gdzie na China Medical University uzyskała magistra Tradycyjnej Chińskiej Medycyny. Jest przewodnikiem po Krakowie. Zajmuje się chińską kaligrafią, ryciem pieczęci, parzeniem herbaty, tłumaczy. Interesuje się kulturą Azji, antropologią medyczną, ochroną przyrody, współczesnymi technologiami. W wolnym czasie rzeźbi w glinie, maluje, fotografuje, podróżuje.

 

14:00-14:50 - Karolina Żaba - Chińskie malarstwo - >milcząca poezja<

Podczas spotkania omówione zostaną tradycyjne techniki chińskiego malarstwa tuszowego, stosowane materiały i formaty, a także typowa tematyka. Poznamy „Sześć zasad malarstwa chińskiego” – kanon przez stulecia stanowiący wytyczne, według których artyści tworzyli swoje dzieła, a także określimy, kto mógł zostać malarzem w dawnych Chinach. Dowiemy się też, dlaczego Chińczycy tak cenią sobie kopiowanie. Na koniec odbędzie się podróż przez epoki: scharakteryzowana zostanie ewolucja sztuki w czasach kolejnych dynastii, poznamy najważniejszych artystów i szkoły oraz najbardziej znane dzieła.

Karolina Żaba, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011-2012 stypendystka Rządu Chińskiego na Zhejiang University w Hangzhou, gdzie spędziła kilka kolejnych lat pracując oraz odbywając liczne podróże – nie tylko po Chinach, ale całej Azji Południowo – Wschodniej. Od zawsze zainteresowana sztuką, i kulturą Dalekiego Wschodu.

 

15:00-15:50 - Beata Romanowicz - Chińskie zbiory w Muzeum Narodowym w Krakowie

W roku 2015 przestrzeń chińskiego Smoka poszerzyła się o wystawę w Muzeum Narodowym w Krakowie, którą obejrzało ponad 7 tysięcy zwiedzających. Podczas krótkiego spotkania powrócimy na chwilę do atmosfery animowanych smoków, mechanicznych zabawek i przypomnimy to, co znakomitego prezentowaliśmy na wystawie nawiązując do kształtu i barwy ceramiki chińskiej oraz wybranych dzieł z kolekcji MNK.

Beata Romanowicz, Kustosz w Dziale Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie, historyk sztuki, stypendystka m.in. Chińskiej Republiki Ludowej oraz Rządu Japonii. Tematem jej badań jest głównie sztuka i kultura Chin oraz Japonii zwłaszcza w kontekście kolekcji muzealnej. Autorka wystaw i katalogów im towarzyszących, wśród nich: Manga, Manggha, manga. Komiksowość i animacja w sztuce japońskiej (2001), Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji (2011), ONNA – piękno, siłą, ekstaza (2017). Jedna z dwóch kuratorek wystawy i katalogu „W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie”, które aktywnie współtworzył Instytut Konfucjusza w Krakowie.

 

16:00-16:50 - Marta Pawłowska - Krótka opowieść o chińskiej herbacie

Herbata, jej uprawa, przetwarzanie i kosztowanie od wieków zajmują wyjątkowe miejsce w chińskiej kulturze. Ile właściwie jest rodzajów herbaty? Gdzie rośnie? Jak rośnie? Co powinniśmy wiedzieć wybierając herbatę dla siebie? Jak ją kupować? Czy te naczynka muszą być takie malutkie? Między innymi takie pytania zadawałam sobie zaczynając przygodę z chińską herbatą, a potem przez kilka lat poszukiwałam odpowiedzi na nie. Co z tego wniknęło? Zapraszam na prelekcję, w czasie której o tym opowiem.

Marta Pawłowska, z wykształcenia nauczycielka języka angielskiego, od ośmiu lat związana z Instytutem Konfucjusza w Opolu jako specjalistka ds. międzynarodowych. Języka chińskiego uczyła się m.in. na Uniwersytecie w Xiamen czy Uniwersytecie Zhejiang w trakcie stypendiów przyznanych przez Rząd ChRL. Od 2014 roku prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące sztuki herbacianej, łącząc pracę zawodową z pasją. Absolwentka Instytutu Drogi Herbaty „Gong Liuzi” z Hangzhou, w 2017 roku otrzymała certyfikat Ministerstwa Zasobów Ludzkich i Zabezpieczenia Społecznego ChRL zdobywając tytuł zawodowy „Mistrzyni sztuki herbacianej” na poziomie średniozaawansowanym.

 

17:00-18:30 - Anna Krysztofiak - Muzyczne radości w nowym Roku Psa

Koncert półtoragodzinny, wraz ze słowem o muzyce z bogatym instrumentarium: guzheng, pipa, erhu, hulusi, śpiew. W repertuarze utwory muzyki tradycyjnej, znane motywy z filmów kung-fu, standardy Teresy Teng, a także muzyka nanguan z Fujian i Tajwanu.

Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka chóru oraz solistka -wokalistka w koncertach w kraju i za granicą. Jako multiinstrumentalistka wykonuje muzykę na instrumentach dawnych i ludowych (organy, klawesyn, viola da gamba, klawikord, lira korbowa, dudy, mazanki, fujarki, itp), oraz na szeregu instrumentów chińskich i japońskich (guzheng,guqin,erhu, erxian, zhonghu, pipa, xiao, hulusi, koto, yakumogoto, ichigenkin, biwa, shakuhachi, shamisen, sanshin, i inne...), a także na arabskiej lutni oud. Jest jedną z dwojga Europejczyków na świecie grających muzykę nanguan i jedyną taką osobą w Europie.


Data opublikowania: 02.03.2018
Osoba publikująca: Kaja Kałużyńska